بازاريابي شبکه ‌اي (Network Marketing) يا همان بازاريابي چند سطحي (Multi Level Marketing) که ايده ي اصلي آن از فرمول تصاعد فيثاغورس گرفته شده است، به نوعي از شيوه ي فروش گفته ميشود که در آن شرکت ها محصولات و خدمات خودشان را بدون انجام دادن تبليغات و وجود واسطه به فروش مي‌رسانند. در اين روش فروش مشتريان پس از خريد محصولات و مصرف شخصي آن ها و در صورت داشتن رضايت از کيفيت و قيمت محصولات مي‌توانند محصولات شرکت شان را بازاريابي کرده و به ساير افراد توصيه به مصرف کنند و در نهايت از اين طريق کسب درآمد کنند. درآمد در بازاريابي شبکه ‌اي در ازاي فروش مستقيم اين کالا ها و خدمات و نيز در ازاي فروش از طريق افراد زير مجموعه کسب مي‌شود.


در تجارت بازاريابي شبکه ‌اي، بازارياب ‌ها با استفاده از «تبليغات کلامي» يا «تبليغات چهره به چهره» اقدام به توصيه محصولات و خدمات شرکت شان مي‌کنند. در صورتي که نياز به کسب اطلاعات بيشتري داريد پيشنهاد ميکنم مقاله زير را حتما مطالعه بفرماييد:


 


تاريخچه بازاريابي شبکه‌اي در جهان:


ايده ي بازاريابي شبکه اي نخستين بار توسط يک شرکت دوچرخه سازي در کشور روسيه استفاده شد. برنامه ي اين شرکت به اين صورت بود که مشتريان مي توانستند با معرفي 4 نفر ديگر براي خريد دوچرخه، خودشان يک دوچرخه با قيمت بسيار پايين دريافت کنند!


با اينکه اين روش مدتي کارآيي مناسبي داشت ولي به سرعت اشباع شد و بعد از آن هم اين روش نوعي ي تلقي شد. ولي خود اين اتفاق نقطه‌ ي عطفي شد که سياست مداران و اقتصاد دانان زيادي در دنيا به دنبال پيدا کردن راهي براي استفاده صحيح از اين ايده باشند.


در بين سال هاي 1917 تا 1927 ميلادي در کشور چين، مردي به نام کارل رنبورگ (Carl Rehnborg) براي اولين بار به فوايد استفاده از مکمل ها در رژيم غذايي و مزاياي آنها براي سلامتي پي برد.


هنگامي که کارل به آمريکا بازگشت، يک شرکت به نام کاليفرنيا ويتامين (California Vitamin) تاسيس کرد. در سال 1939، شرکت وي به نام نوترالايت (Nutrilite) تغيير نام پيدا کرد و تنها 6 سال بعد، کارل استفاده از استراتژي بازاريابي شبکه اي را براي کمک به افزايش فروش شرکتش به ارمغان آورد.


اما نقطه ي عطف اين ماجرا زماني اتفاق افتاد که دو مشاور جديد به نام هاي جِي وَن اَندل (Jay Van Andel) و ريچ دِووس (Rich DeVos) توزيع محصولات شرکت Nutrilite را آغاز کردند و قدرت واقعي اين نوع کسب و کار را متوجه شدند. سپس آنها يک شرکت به نام اَم وِي (Amway) ايجاد کردند و امتياز محصولات Nutrilite را هم در سال 1972 خريداري کردند. در سال 1994 شرکت Amway مالکيت کامل شرکت را به عهده گرفت و هم اکنون هم يکي از بزرگترين شرکت هاي بازريابي شبکه اي دنيا است.


اَم ‌وِي که يک شرکت آمريکايي است از بازاريابي شبکه‌ اي براي فروش انواع محصولات شامل محصولات سلامتي، زيبايي و لوازم بهداشتي در منزل استفاده ميکند. البته بايد مد نظر داشت که اين شرکت هم از همان ابتدا مسير همواري را پيش رو نداشته است. به عنوان مثال در سال 1974 طرح اين شرکت فعاليت هرمي شناخته شد و از ادامه فعاليت شرکت جلوگيري گرديد. اما اَم‌ وِي براي رفع اتهام خودش مدت 4 سال ميليون‌ ها دلار براي هزينه‌ هاي قانوني پرداخت کرد تا در نهايت در سال 1979، FTC يا کميسيون تجارت فدرال راي داد که Amway يک شرکت هرمي يا Pyramid نيست. در آن زمان بود که FTC بازاريابي شبکه ‌اي را به عنوان يک سيستم توزيع قانوني و موثر معرفي کرد.


طبق برخي از آمار ها و مستندات، شرکت اَم وِي با رتبه 114 در بين بزرگ ‌ترين شرکت‌ هاي خرده ‌فروشي دنيا قرار دارد و همچنين با رتبه 25 در بين بزرگ‌ ترين شرکت‌ هاي خصوصي در ايالات متحده توسط مجله فوربز در سال 2012 دسته بندي شده است. در حال حاضر هم  شرکت اَم وِي در بيش از 50 کشور دنيا نمايندگي و در بيش از 80 کشور دنيا مشتري دارد.


امروزه با قانوني شدن بازاريابي شبکه اي و در کنار آن گسترش اينترنت، نتورک مارکتينگ وارد فاز جديدي از پيشرفت گرديده و به سرعت در ميان شرکت‌ هاي مختلف رواج پيدا کرده، و هزاران شرکت فعاليت خود را در اين زمينه آغاز کرده اند.


  ادامه مطلب.


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

آنتی اسکالانت چیست روحانیت ؛ انقلاب ودفاع مقدس دانلود قالیشویی رایکا Jeffrey Rudy Rick تجهیزات فروشگاهی شعر الفبا Kyle